pondelok 23. júla 2012

5. školiaci deň - Multimédiá, web, webquest


Zoznam digitálnych technológií:
  • cieľ 5. dňa školenia:  Multimédiá, web 2.0 (internet druhej generácie), webquest

  • nástroje 5. dňa školenia - interaktívna tabuľa, e-hlasovanie, prezentácia, multimédiá
Základná stratégia školenia: Dominantne - Od všeobecného ku konkrétnemu



Obsah školenia podľa portálu MVP:



Čo si mám vyskúšať pred týmto školením: všetky digitálne technológie, ktoré budú použité v rámci jednotlivých dní školení.

Čo si mám preštudovať, pozrieť pred týmto školením:
Zdroje z dištančného školenia
Z1 - Základné administratívne kroky lektora -   http://goo.gl/KWuVt, http://goo.gl/zU6A2

Z2 - Učebnica 3. modulu, Slovenský jazyk a literatúra pre stredné školy (Kapitoly 1.2.4 a 1.3.1)

Z3 -  3. videokonferencia, 2. časť - Multimédiá, Mgr. Sabol, http://goo.gl/Ef6do (video - 47 min.)
       - Odkazy na Homérovu Odyseu vo filme (video) - http://goo.gl/S2hxB
       - Jazyková kultúra v médiách (fotogaléria) - http://goo.gl/sEqed
       - Z básní na piatok (audiomontáže - http://goo.gl/prG5G

Z4 -  4. videokonferencia, 1. časť - Zhrnutie digitálnych technológií v SJL (Multimédiá), Dr. Hanč,      http://goo.gl/kXRVi (video - 41 min.)
       - Pohodlnejšia práca s Google diskom - http://goo.gl/0Scy2 (video - 6 min.)
       - Kde nájdeme Google disk - http://goo.gl/fzsgC
       - Ako pracovať s Google diskom - http://goo.gl/Wxu8r (video - 4,5 min.)
       - Digitálne technológie 1.časť (prezentácia) - http://goo.gl/dRX8O
       - Báseň Úlovok - http://goo.gl/Zm1Bv
       - Poézia s vizualizáciou - http://goo.gl/v7PrD
       - Filmová ukážka s textovým komentárom - http://goo.gl/S2hxB
       - Momentka z televízneho vysielania - http://goo.gl/xvdma

Z5 - 4. videokonferencia, 2. časť - Zhrnutie digitálnych technológií v SJL (Interaktívny výučbový systém, E-príručky, Web 2.0), Dr. Hanč, - http://goo.gl/x5ean (video - 38 min.)
       - Digitálne technológie 2.časť  (prezentácia) - http://goo.gl/Xx6K7
       - Spoločná dohoda o používaní mobilov - http://goo.gl/kaVtf
       - Wifi v triede (web album) - http://goo.gl/9lefO
       - Interaktívny projektor (info) - http://goo.gl/8QfJZ

Z6 - Multimédiá - praktické návody




Zdroje z košického školenia - http://goo.gl/vymRH
Z7 -  Webquest a multimédiá v literatúre, doc. Andričík - http://goo.gl/44euU (video - 2 hod.)   

Čo si mám pripraviť na školenie:

  • Otázky na E-hlasovanie
  • Prezentácie k jednotlivým blokom
  • Elektronický zoznam liniek k prezentovanému e-obsahu pre rýchle otvorenie

Časový rozsah školenia: 9:00 - 15:30 (6 hodinové školenie a polhodinová obedňajšia prestávka)

Časový harmonogram činností:

9:00-12:00 Prvý blok školenia

9:00-9:20  Otvorenie školenia a administratívna činnosť

Aktivita lektora  
Lektor privíta frekventantov, otvorí školenie (čaká nás dnes posledné školenie 3. modulu zložené z dvoch blokov). Súčasne kontinuálne vykonáva administratívnu činnosť (Z1). V “pauzách” fotografuje skupinu, pričom na fotkách sú aj plagáty projektu, on, skupina) .

Spoločná aktivita
Traja vybraní účastníci prezentujú on-line aktivitu A4. Vybraný účastník môže skupinu alebo lektora odfotografovať.

Požadovaný výstup aktivít:

  • Frekventanti diskutujú o vypracovanej on-line aktivite A4
  • Lektor vytlačí všetky papiere (časť z nich založí do záznamov, časť odovzdá frekventantom)
  • Fotografie ako dokumentácia zo školenia

9:15-9:20 časová rezerva

9:20-10:30  Multimédiá v literárnej výchove

Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Lektor predstaví dnešnú tému.


Spoločná aktivita (DT - Polleverywhere, IT)

  • Lektor pripraví frekventantov na diskusiu o tom, čo sú to multimédiá, ktoré multimédiá používajú v škole. Dá  hlasovať na otázku, ktorej výsledkom bude slovné mračno: Ako by ste charakterizovali vyučovaciu hodinu odučenú pomocou multimédií ?  Napíšte päť slov, ktoré ju podľa vás najviac charakterizujú. Pritom dá pokyn, že slová by mali byť s diakritikou, v prvom páde jednotného čísla.
  • Po hlasovaní sprístupní výsledky hlasovania a okomentuje slovné mračno a predstavy kolegov. Nehodnotí hlasovanie. Hodnotiť budú všetci spoločne na konci tohto dňa školenia.


Aktivita lektora (DT-prezentácia, IT, multimédiá)
Lektor prezentuje počas cca 45 minút základné myšlienky kapitoly Multimédiá v literárnej výchove učebnice (Z2, str. 70 - 79), pričom využíva prezentáciu s multimédiami. Prezentáciu môže viesť aj ako výklad, pričom tento výklad oživuje autentickými otázkami, čo si frekventanti myslia, dopĺňa e-obsahom. Čerpá pritom okrem zdroja Z2 aj zo zdrojov Z3, Z4, Z5 a Z6.

Požadovaný výstup aktivít
Frekventanti by sa mali zoznámiť s multimédiami vhodnými na použitie vo vyučovaní slovenského jazyka. Zároveň by mali vedieť rozhodnúť, ktoré multimédiá sú vhodné pre ktorý obsah vyučovacej hodiny.
10:30-10:45 krátka prestávka na občerstvenie aj s časovou rezervou
Využitie prestávky na kopírovanie fotografií zo školenia na portál

10:45-12:00 Internetúra Daniela Heviera alebo Internet ako nekonečná kniha

Aktivita frekventantov
Počas nasledujúcich 30 minút si frekventanti samostatne preštudujú str. 93-113 učebnice 3. modulu (Z2). Pripravia si odpovede na Úlohy pre frekventantov.

Spoločná aktivita
Lektor spolu s frekventantmi diskutujú o svojich odpovediach na Úlohy pre frekventantov

Spoločná aktivita
Lektor spolu s frekventantmi si spoločne prezrú metodiky z učebného materiálu str. 148-190 (Z2).

11:45-12:00 časová rezerva.

12:00-12:30 Obedňajšia prestávka


12:30-15:30 Druhý blok školenia

12:30-14:00 Webquest

Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Počas nasledujúcich 60 minút lektor pomocou učebného materiálu (Z2, str. 79-91) vysvetlí využitie webquestu, audiokníh, rozhlasu a televízie na hodinách SJL. Najviac sa venuje webquestu, pomocou prezentácií vysvetlí, čo je to webquest, aké sú jeho ciele, aké zásady použiť pri jeho tvorbe, predvedie praktickú ukážku webquestu Liptovskí autori.

                     
Práca Webquest - http://goo.gl/XmYWX  (pre lektora na zopakovanie)
Prezentácia - Ukážka webquestu Liptovskí autori - http://goo.gl/KPSrn  
Prezentácia webquestu na záverečnej skúške - http://goo.gl/VsZmo
Prezentácia webquestu na konferencii  - http://goo.gl/lIAe0

Aktivita frekventantov
Opakovanie:do wordu (Google dokumentu) si pripravia odpovede na nasledujúce otázky:

  • Úloha č.1:  Vysvetlite, čo je to webquest. Zamyslite sa nad jeho výhodami a nevýhodami.
  • Úloha č. 2: Zamyslite sa nad atraktívnosťou audiokníh, rozhlasu a televízie. Uveďte konkrétne príklady ich využitia vo výučbe SJL.


Spoločná aktivita
Lektor spolu s frekventantmi v diskusii prejde odpovede k daným otázkam, pričom na interaktívnej tabuli spolu frekventanti spíšu výhody a nevýhody webquestu a konkrétne príklady využitia audiokníh, rozhlasu a televízie vo výučbe SJL. Lektor sa tiež pýta a diskutuje o tom, či niekto má skúsenosti s týmito multimédiami.


Aktivita frekventantov
Frekventanti elektronicky zhodnotia školenie hlasovaním cez Google formulár, ktorý má tieto otázky:

  1. Aký ste mali pocit z dnešného školenia: veľmi dobrý, dobrý, neutrálny, zlý, veľmi zlý
  2. Čo mi dalo dnešné školenie: veľa, skôr viac ako menej, skôr menej ako viac, málo
  3. Slovné hodnotenie - Najdôležitejšia myšlienka
  4. Čo mu ste najmenej rozumeli, alebo čo by ste potrebovali viac vysvetliť
  5. Otázka, čo by ste sa spýtali

13:30-14:00- časová rezerva

13:45-14:00 - prestávka, Kopírovanie fotografií zo školenia na portál

14:00-15:30 Pravidlá práce počas školenia

Spoločná aktivita
V tejto aktivite lektor na IT a frekventanti na počítačoch sa prihlásia na portál  modernizaciavzdelavania.sk, pozrú si piatu online aktivitu dištančnej časti vzdelávania:

Názov aktivity:
A5 Webquest
Zadanie aktivity :
Preštudujte si časť kapitoly 1.2.4. týkajúcu sa webquestu. Na stránke www.webquest.cz si prezrite archív webquestov, vyberte z nich tie, ktoré pokladáte za najkvalitnejšie  a zdôvodnite prečo. Vytvorte vlastný webquest na ľubovoľnú literárnu tému a umiestnite ho na portál ako výsledok on-line aktivity A5.


Pravidlá práce, komunikácie. V tomto okamihu lektor pripomenie základné a jasné pravidlá práce na projekte, na portáli, dodržiavania termínov, komunikácie v prípade nejasností a problémov. Lektor upozorní frekventantov, že nedodržiavanie vytvorí nepohodu hlavne u samotných frekventantov, pretože zaostávanie bude viesť k nestíhaniu a k zabúdaniu vecí, a tak dôjde ešte k väčšiemu sklzu.

Záverečná práca. Okrem zadaní musia frekventanti napísať záverečnú prácu. Lektor pripomenie frekventantom na tomto školení informácie k písaniu záverečnej práce (Zdroj Dokument “Organizácia záverečných prác”, ktorý je k dispozícii na portáli v menu Záverečná práca a skúška/Pokyny a Dokumenty). Lektor odpovedá na prípadné otázky frekventantov.



Doplnková spoločná aktivita
V prípade časovej rezervy, ak lektor bude chcieť komunikovať cez portál MVP s frekventatmi, tak vysvetlí im  spôsoby, ako môžu komunikovať. Ak cez sociálnu sieť (toto veľmi odporúčam), tak spoločne si skupina s lektorom rozbehnú účty na Google+, urobia si spoločný krúžok a vyskúšajú si komunikáciu cez Google+.

Doplnková samostatná aktivita
V prípade časovej rezervy môžu frekventanti pracovať na svojej prvej online aktivite. V žiadnom prípade nesmú frekventanti odísť skôr ako po 6,5 hodine od začiatku školenia, v tomto prípade o 15:30. Chodia pravidelné neplánované kontroly, a nesplnenie povinností môže mať anuláciu mzdy a tohto školenia pre lektora aj frekventantov.

15:00-15:20 časová rezerva

15:20 - 15:30 Vypnutie počítačov a digitálnej techniky

15:30 Koniec školenia a odchod frekventantov

15:30-15:45 Odovzdanie miestnosti a odchod lektora

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára