utorok 24. júla 2012



1. deň školenia

Návrh, ako by mohlo vyzerať prvé školenie

Zoznam digitálnych technológií:
  • cieľ 1.dňa školenia: žiadna konkrétna technológia a jej použitie

  • nástroje 1.dňa školenia - interaktívna tabuľa, e-hlasovanie, prezentácia, multimédiá

Základná stratégia školenia: Dominantne - Od všeobecného ku konkrétnemu

Obsah školenia podľa portálu MVP:

Čo si mám vyskúšať pred týmto školením: všetky digitálne technológie, ktoré budú použité v rámci jednotlivých dní školení.
                                + Pozrieť úlohy v prvom a druhom module


Čo si mám preštudovať, pozrieť pred týmto školením:
Zdroje z dištančného školenia
Z1 - Základné administratívne kroky lektora
Z2 - Učebnica A 3. modulu, spoločná časť
Z3 -  5. videokonferencia, Dr. Hanč, http://goo.gl/xO6wz
Z4 -  Základné pravidlá práce v projekte a záverečné práce (bude k tomu ešte videokonferencia, alebo materiál)

Zdroje z košického školenia http://goo.gl/vymRH
Z5 -  Základné info o MVP - práca s portálom,  Ing. Bulajčíková (video)
Z6 -  Koncepcia učebníc 3. modulu, doc. Kesselová (video a prezentácia)
Z7 -  Obsah a význam 3.modulu,  Dr. Hanč (video a prezentácia)
Z8 -  Dokument „Organizácia záverečných prác“, ktorý je k dispozícii na portáli MVP v menu Záverečná práca a skúška/Pokyny a Dokumenty.

Čo si mám pripraviť na školenie:
  • Otázky na E-hlasovanie
  • Prezentácie k jednotlivým blokom
  • Elektronický zoznam liniek k prezentovanému e-obsahu pre rýchle otvorenie

Časový rozsah školenia: 9:00 - 15:30 (6 hodinové školenie a polhodinová obedňajšia prestávka)

Časový harmonogram činností:

9:00-12:00 Prvý blok školenia

9:00-9:45  Otvorenie školenia a administratívna činnosť
Aktivita lektora  
A/ privíta frekventantov, otvorí školenie 3.modulu  (čaká nás dnes prvé školenie 3. modulu zložené
z dvoch blokov – PREMENA ŠKOLY; PREMENA TRIEDY),

B/predstaví sa.
C/ rozdá učebné materiály
D/ Súčasne kontinuálne vykonáva administratívnu činnosť (Z1, Z5). V “pauzách” fotografuje
skupinu, pričom na fotkách sú aj plagáty projektu, on, skupina) .


Spoločná aktivita
Zoznamovanie sa. Každý z frekventantov sa predstaví meno, z akej školy pochádza, čo učí, ako dlho učí, aký je jeho vzťah k IKT – používa/nepoužíva/ ktoré programy/ prečo sa prihlásil na vzdelávanie MVP, má/nemá konto na gmaili).
Na základe požiadavky lektora, frekventanti prejdú na internetovú stránku Google formulára, kde elektronicky odovzdajú  svoje osobné údaje, email, mobil pre potreby komunikácie s lektorom. Kontaktné údaje - formulár1 - http://goo.gl/OCYii
Vybraný účastník môže skupinu alebo lektora odfotografovať.

Požadovaný výstup aktivít:
  • Zoznámenie sa všetkých a zozbieranie kontaktných údajov
  • lektor vytlačil všetky papiere (časť z nich založí do záznamov, časť odovzdá frekventantom), rozdá učebné materiály
  • fotografie ako dokumentácia zo školenia

9:30-9:45 časová rezerva

9:45-10:45  Predstavenie myšlienok spoločnej učebnice A. - Premena školy, premena triedy
Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Lektor predstaví stručne program školenia 3.modulu - http://goo.gl/oCfb5 (frekventantov čaká 5 školiacich dní, ku každému dňu povie jednu, dve vety, pričom môže mať pripravenú jednu snímku prezentácie o programe 5 dní - viď portál MVP), Potom prejde na predstavenie dnešnej témy: Premena školy, triedy, môjho predmetu.
Práca s učebnicou str. 16 - 20 …...vyznačenie tých kľúčových udalostí IKT, na ktoré si frekventanti pamätajú, zažili ich …....... uvedomenie si pokroku a nutnosti “ísť s dobou” aj vo vzdelávacom procese

Spoločná aktivita (DT - Polleverywhere, IT)
  • Lektor pripraví frekventantov na diskusiu o tom, čo je to moderná škola, ako si ju predstavovať. Dá hlasovať na otázku, ktorej výsledkom bude slovné mračno: Čo pre Vás znamená moderná škola? Napíšte päť slov, ktoré ju podľa vás najviac charakterizujú. Pritom dá pokyn, že slová by mali byť s diakritikou, v prvom páde jednotného čísla. http://www.polleverywhere.com/free_text_polls/LTE5NTA4NzY2MzM
Hlasovanie cez PollEvywhere: Čo pre vás znamená moderná škola?  
sms +447624806527
                       internet http://PollEv.com zadať kód 36584 a 5 slov - slovné mračno

  • Po hlasovaní sprístupní výsledky hlasovania a okomentuje slovné mračno a predstavy kolegov. Nehodnotí hlasovanie. Hodnotiť budú všetci spoločne na konci tohto dňa školenia.

Aktivita lektora (DT-prezentácia, IT, multimédiá)
Lektor prezentuje počas cca 45 minút základné myšlienky kapitoly Premena školy spoločnej učebnice  Prepnúť na MVP - Moje predmety - 3.modul - 1. časť - str. 13 (príp. pohľad do dejín školstva v súvislosti s potrebami a cieľmi vzdelávania) (Z2), pričom využíva prezentáciu s multimédiami. Prezentáciu môže viesť aj ako výklad, Frekventanti si označujú technológie, ktoré používali, používajú, aby si uvedomili, že hoci ich nevyužívajú vo vzdelávaní, sú súčasťou ich života pričom tento výklad oživuje autentickými otázkami, čo si frekventanti myslia, aké % uvádzaných IKT a DT patrí alebo patrilo do ich života? dopĺňa e-obsahom, vysvetlí rozdiel IKT a DT. Čerpá pritom okrem zdroja Z2 aj zo zdroja Z3 http://goo.gl/m4HqP

Požadovaný výstup aktivít
Frekventanti by mali zoznámiť sa so základnými ideami: Prečo sa škola musí zmeniť - kvôli digitálnej spoločnosti a novým kompetenciám, ktoré žiada (kap. 1.1), kvôli hlbšiemu porozumeniu toho, ako sa učíme, poznávame tento svet, aby bolo vyučovanie efektívnejšie a úspešnejšie (kap. 1.2).  Dištančne by si mali frekventanti preštudovať určite kapitolu 1.2.7

10:30-10:45 krátka prestávka na občerstvenie aj s časovou rezervou
Využitie prestávky na kopírovanie fotografií zo školenia na portál

10:45-12:00 Premena triedy - Projektové vyučovanie a hodnotiace portfólio ako konkrétna ukážka
Aktivita frekventantov

Počas nasledujúcich 30 minút si frekventanti samostatne preštudujú str. 117-125, (prepojiť so stranou MVP – moje predmety – 3. Modul – 1. časť) str. 134-148 učebnice tretieho modulu
a do wordu (Google dokumentu) si pripravia odpovede na nasledujúce otázky:
  • Úloha č.1 . Spíšte kľúčové etapy projektového vyučovania.  
          Etapy: 1. Plán projektu:
- cieľ projektu (určiť znalosti a zručnosti, ktoré žiak nadobudne)
- téma, obsahová náplň, forma projektu
- kritériá a spôsob hodnotenia
         2. Oboznámenie žiakov:
- predstavenie projektu, motivácia
- diskusia o obsahu a spôsobe realizácie - vzniká predstava žiaka
- určenie kritérií a podmienok (rozdelenie úloh, čas,...)
         3. Realizácia:
-učiteľ konzultant, poradca
-čiastkové vyhodnotenia a čiastkové ciele
         4. Dokončenie projektu:
- prezentácia
- odovzdanie
- vyhodnotenie - splnenie, správnosť, súhrn

  • Pomocou formulára zistíme zaujímavé projekty zadávané frekventantmi - formulár 2-  http://goo.gl/dfwzq
  • Zamyslite sa nad konkrétnymi témami projektov na výučbu SJL.
  • Úloha č. 2:  Vysvetlite, čo je to hodnotiace portfólio. Zamyslite sa nad kladmi a zápormi.

Spoločná aktivita
Lektor spolu s frekventantmi v diskusii prejde odpovede k daným otázkam, konkrétne príklady projektov; formou branistormingu rozoberú (príp. zapíšu na interaktívnu tabuľu) klady a zápory portfólia. Lektor sa tiež pýta a diskutuje o tom, či niekto má niekto skúsenosti s takouto formou vyučovania a hodnotenia.

11:45-12:00 časová rezerva.

12:00-12:30 Obedňajšia prestávka

12:30-15:30 Druhý blok školenia

12:30-14:00 Predstavenie myšlienok spoločnej učebnice B. - Premena môjho predmetu
Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Lektor predstaví stručne pokračovanie dnešného školenia: Premena môjho predmetu - koncepcia druhej učebnice 3.modulu - učebnice B.

Spoločná aktivita (DT v predmete SJL - Google formuláre, IT)
  • Lektor pripraví frekventantov na diskusiu o tom, do akej miery by mali byť DT v predmete SJL. Dáva hlasovať cez Google fomuláre otázku s výberom viacerých odpovedí: Ktoré z  moderných digitálnych technológií z 1. a 2. modulu aktívne využívate na hodinách SJL? http://goo.gl/pxZla Frekventanti si do prehliadača vpíšu skratku formulára a hlasujú, pričom môžu zaškrtnúť viacero odpovedí.
  • Lektor ukáže výsledky hlasovania a skomentuje ich, čo nám vyšlo najviac a spolu s frekventantmi diskutuje o tom, ktoré z týchto technológií, čo boli na školení doteraz máte na škole a o čom môžete len snívať.

Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Z diskusie lektor prechádza na poslednú časť dnešného školenia, s otázkou: Pozeráme sa na IKT a vyučovanie slovenského jazyka ako módne partnerstvo z donútenia alebo prirodzenú a užitočnú symbiózu?
V približne 45 minútovej prezentácii lektor predstaví využitie IKT z dvoch pohľadov. V jednom čerpá zo zdroja Z6 (video a prezentácia) a snaží sa objasniť odpovede na vyššie zadanú otázku.
V druhom pohľade ukončí pedagogickú časť školenia a to tým, že stručne predstaví na záver základný cieľ  MVP projektu: DT nie sú cieľom, ale prostriedkom na dosiahnutie digitálnej gramotnosti ako jednej z kľúčových kompetecií 21.storočia. Preto predstaví krátko, čo je to digitálna gramotnosť a ako sa má rozvíjať na SJL a že tomu bola podriadená koncepcia učebníc B pre SŠ a ZŠ. Pritom čerpá zo zdroja Z7 (video a prezentácia).

Aktivita frekventantov - Google formulár - http://goo.gl/uOaDu


Frekventanti elektronicky zhodnotia školenie hlasovaním cez Google formulár,

13:30-14:00- časová rezerva

13:45-14:00 - prestávka, Kopírovanie fotografií zo školenia na portál

14:00-15:30 Pravidlá práce počas školenia
Spoločná aktivita
V tejto aktivite lektor na IT a frekventanti na počítačoch sa prihlásia na portál  modernizaciavzdelavania.sk, pozrú si prvú online aktivitu dištančnej časti vzdelávania:
Názov aktivity:A1 Pojem modernej školy
Zadanie aktivity :Urobte syntézu poznatkov z úvodnej časti učebnice pre 3. modul vzdelávania vo forme charakteristiky na tému Moderná škola 21. storočia. Uplatnite kritický prístup k téme, pomenujte výhody aj riziká spojené s využitím moderných informačných a komunikačných technológií vo vyučovaní. Argumentujte. Rozsah 2 s. A4.


Pravidlá práce, komunikácie. V tomto okamihu lektor vysvetlí základné a jasné pravidlá práce na projekte, na portáli, dodržiavania termínov, komunikácie v prípade nejasností a problémov (zdroj Z4, Z5). Lektor upozorní frekventantov, že nedodržiavanie vytvorí nepohodu hlavne u samotných frekventantov, pretože zaostávanie bude viesť k nestíhaniu a k zabúdaniu vecí a tak dôjde ešte k väčšiemu sklzu. Lektor oznámi frekventantom, že na ďalšie školenie 2-3 frekventanti budú požiadaní, aby prezentovali svoje online aktivity, čo bude nútiť frekventantov k systematickosti.

Záverečná práca. Okrem zadaní musia frekventanti napísať záverečnú prácu. Lektor podá na tomto školení v krátkej prezentácii prvé informácie k písaniu záverečnej práce (Zdroj Z4). Frekventanti sa musia oboznámiť so zdrojom Z8. Lektor odpovedá na prípadné otázky frekventantov.

Doplnková spoločná aktivita
V prípade časovej rezervy, ak lektor bude chcieť komunikovať cez portál MVP s frekventatmi, tak vysvetlí si spôsoby, ako môžu komunikovať. Ak cez sociálnu sieť (toto veľmi odporúčam), tak spoločne si skupina s lektorom rozbehnú účty na Google+, urobia si spoločný krúžok a vyskúšajú si komunikáciu cez Google+.

Doplnková samostatná aktivita
V prípade časovej rezervy môžu frekventanti pracovať na svojej prvej online aktivite. V žiadnom prípade nesmú frekventanti odísť skôr ako po 6,5 hodine od začiatku školenia, v tomto prípade o 15:30. Chodia pravidelné neplánované kontroly, a nesplnenie povinností môže mať anuláciu mzdy a tohto školenia pre lektora aj frekventantov.

15:00-15:20 časová rezerva

15:20 - 15:30 Vypnutie počítačov a digitálnej techniky

15:30 Koniec školenia a odchod frekventantov

15:30-15:45 Odovzdanie miestnosti a odchod lektora

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára