nedeľa 29. júla 2012


4. školiaci deň

Interaktívna tabuľa, LMS Moodle, Analyzačný program PRAAT


Návrh priebehu školenia



Zoznam digitálnych technológií:
  • cieľ: opakovanie poznatkov o práci s interaktívnou tabuľou z 2. modulu, naučiť sa orientovať v LMS Moodle, základná orientácia v programe PRAAD

  • nástroje - internet, vzorové webstránky, prezentácia, multimédiá,                                     interaktívna tabuľa
Základná stratégia školenia: od všeobecného ku konkrétnemu

Obsah školenia podľa portálu MVP:

Čo si mám vyskúšať pred týmto školením:

Čo si mám preštudovať, pozrieť pred týmto školením:
Zdroje:
Z1 - Základné administratívne kroky lektora
Z2 - Využitie IKT v predmete SJL pre ZŠ (3.5 LMS MOODLE na hodinách SJL)
Z3 - Učebný materiál - modul 3 pre ZŠ str. 76 - 83, 162 - 168 (3.4 Analyzačný program   PRAAT na hodinách slovenského jazyka)
Z4 - Učebnica 2. modulu - Kol. autorov: Moderná didaktická technika v práci učiteľa, časť  Interaktívny didaktický systém, s. 91 - 121
Z5 - Učebnica 3. modulu - Kol. autorov:  Využitie IKT v predmete Slovenský jazyk a literatúra pre  ZŠ časť Interaktívna tabuľa s. 56 - 76
Z7 - Práca s IT Promethean a predvádzacie zošity: http://www.activboard.cz/

Čo si mám pripraviť na školenie:
- softvér k interaktívnej tabuli, v našom prípade ActivStudio
- program PRAAT

Časový rozsah školenia: 9:00 - 15:30
(6 hodinové školenie a polhodinová obedňajšia prestávka)

Časový harmonogram činností:

9:00-12:00 Prvý blok školenia

9:00-9:45  Otvorenie školenia a administratívna činnosť

Aktivita lektora  
Lektor privíta frekventantov, otvorí dnešné školenie. Súčasne kontinuálne vykonáva administratívnu činnosť (Z1). V “pauzách” fotografuje skupinu, pričom na fotkách sú aj plagáty projektu. Oboznámi prítomných s časovým harmonogramom.

Spoločná aktivita
Preštudovanie učebného textu, ktorý sa viaže k interaktívnej tabuli.

9:45-10:45 Interaktívna tabuľa

Spoločná aktivita:
- diskusia na tému: Máte v škole interaktívnu tabuľu? Aký  typ? Ako často  ju využívate pri vyučovaní slovenkého jazyka? Ak ju nevyužívate často, prečo?
- hlasovanie cez Polleverywhere, otvorené odpovede, zameriame sa na najčastejšie používaný typ interaktívnej tabule: http://www.polleverywhere.com/free_text_polls/LTQ3OTg0MTk3NQ
Aktivita lektora: urobí krátke vyhodnotenie. Snažíme sa pri výučbe IT zamerať na niektorý z uvedených typov, ak  nám to umožní technické vybavenie kurzu. Ďalej lektor urobí výklad o interaktívnej tabuli, jej druhoch a špeciálnom softvéri.

Interaktívna tabuľa (Z4, Z5)
IT je moderná učebná pomôcka na zefektívnenie vyučovania, ktorá prináša nové metódy a spôsoby vzdelávania. „Klasické“ tabule  sú nahrádzané modernejšími, bezprašnými bielymi tabuľami, na ktoré píšeme farebnými fixami. Práve tieto tabule môžu byť základom  pre tzv. interaktívne tabule.

 

V zahraničnej literatúre sa interaktívne tabule označujú pojmom interactive white board (IWB), v slovenčine je zaužívaná skratka IT interaktívna tabuľa. Čo je to interaktívna tabuľa? Interaktívna tabuľa je moderná učebná pomôcka na zefektívnenie vyučovania, ktorá môže priniesť nové metódy a spôsoby vzdelávania. Je to elektronické zariadenie, ktoré umožňuje živo - interaktívne pracovať s PC a napomáha uplatňovaniu zásady názornosti. Interaktívna tabuľa je dotykovo senzitívna plocha, prostredníctvom ktorej prebieha vzájomná komunikácia medzi užívateľom a počítačom s cieľom zabezpečiť maximálnu možnú mieru názornosti zobrazovaného obsahu.Učiteľ môže prostredníctvom IT ovplyvňovať činnosť počítača a všetkých spustených programov. Interaktívne tabule používajú v mnohých krajinách, na Slovensku sa však začali uplatňovať vo vyučovacom procese až v posledných rokoch.

Základná zostava interaktívnej tabule
Základnými časťami IT sú: samotná plocha tabule, dataprojektor, počítač, s tabuľou dodávaný softvér a závesný systém. Ďalšie súčasti interaktívnej tabule môžu byť tablet, reproduktory, hlasovací systém  a ďalšie periférne zariadenia (klávesnica, myš). Tabuľa sa ovláda prostredníctvom špeciálneho pera, tzv. stylusu, ukazovadla alebo priamo dotykom. Ak je počítač  pripojený na internet, učitelia majú okamžitý prístup k  webovým stránkam.




Klasifikácia interaktívnych tabúľ podľa rôznych technických parametrov
Urobiť klasifikáciu interaktívnych tabúľ z technického hľadiska je možné podľa viacerých parametrov, napríklad:
1.   Podľa typu projekcie:
-         s prednou projekciou – dataprojektor je umiestnený pred tabuľou,
-         so zadnou (spodnou) projekciou – dataprojektor je umiestnený za tabuľou,
-         Flat panel.
2.   Podľa typu vstupu:
-       jednodotykové,
-       multidotykové.
3.   Podľa montáže (pohyblivosti):
-       mobilné - dajú sa premiestňovať podľa potreby,
-       statické – fixné.
4.   Podľa povrchu:
-       interaktívny displej – nemôže sa naň písať fixkou,
-      kombinovaný – interaktívny displej a keramický povrch, na ktorý sa môže písať fixkami.

Ponuka IT na trhu je bohatá. Pre správny výber interaktívnej tabule je potrebné zvážiť niekoľko kritérií:
-  cena v porovnaní s funkčnosťou IT – podľa finančných možností školy,
- umiestnenie interaktívnej tabule – ak bude umiestnená v triede, mala by byť vyrobená z odolnejšieho materiálu ako pri umiestnení v učebni,
- spôsob ovládania tabule – špeciálnym perom alebo prstom, pri častejšej práci s interaktívnou tabuľou je vhodnejšie pero,
- počet užívateľov, ktorí na IT môžu pracovať súčasne – jeden alebo viacerí  (multidotykové tabule),
-  úroveň softvéru dodávaného s IT – vhodnosť pre školské prostredie, jednoduchosť ovládania,
-   technické parametre: rozmery tabule, druh povrchu, pohyblivosť (viď klasifikáciu).
Spoločná aktivita: diskusia na tému: Čo považuje za najväčšie klady a najväčšie nedostatky pri práci s interaktívnou tabuľou. Prezentujte vlastné skúsenosti. Pokračujeme hlasovaním cez Google formuláre, kde zistíme, aké zručnosti majú naši frekventanti s prácou na interaktívnej tabuli.
Aktivita lektora: stručné zhrnutie:
Výhody a nevýhody používania interaktívnych tabúľ na vyučovaní
Interaktívne tabule si pomaly ale isto nachádzajú svoje pevné miesto vo vzdelávaní. Učitelia ich ale často používajú len na prezentácie. Ich možnosti sú oveľa väčšie. IT sú výbornou pomôckou predovšetkým v týchto oblastiach:
1. Vizualizácia, prezentovanie – napomáha učiteľovi prezentovať poznatky názornejšie. Učiteľ aj žiaci môžu aktívne manipulovať s modelmi, otáčať ich, meniť ich rozmery, zvýrazňovať kľúčové slová v texte či popisovať obrázky.
2. Zvýšenie záujmu žiakov o preberané učivo – aktívna práca žiakov s IT zvyšuje pozornosť žiakov a v konečnom dôsledku vedie k lepším vyučovacím výsledkom, nie sú len v  pozícii poslucháčov, ale sami aktívne pracujú.
3.    Moderné pracovné metódy – IT umožňuje pracovať s viacerými zdrojmi naraz, môžeme medzi nimi vytvárať hypertextové odkazy. Vytvorené učebné materiály si môžeme jednoducho archivovať a ďalej upravovať.
  
Všeobecne môžeme výhody používania IT na vyučovaní zhrnúť do nasledujúcich bodov:
-  univerzálnosť – je vhodná pre všetky vekové skupiny a všetky vyučovacie predmety,
-  žiaci sa aktívnejšie zapájajú do vyučovacieho procesu ako pri klasickom vyučovaní,
-  učivo je lepšie vizualizované, dôsledne sa dodržiava didaktická zásada názornosti,
-  dynamickejšou prácou s informáciami zvyšuje pôžitok z výučby,
-  je vhodným prostriedkom na zvýšenie motivácie žiakov učiť sa,
-  žiaci si rozvíjajú vlastnú digitálnu gramotnosť,
- šetrí učiteľovi čas prípravy na vyučovanie, pretože už vytvorené materiály môže opätovne používať a upravovať.
Za  nevýhody práce s IT považujeme najmä:
-  často ich učitelia používajú len ako projekčné plátno, na premietanie,
-  tvorba vlastných učebných pomôcok je časovo náročná,
-  manipulácia s IT si vyžaduje určitý stupeň digitálnej gramotnosti,
-  ak sa využíva príliš často, záujem žiakov o IT postupne upadá,
- rôzne technické problémy – niektoré druhy IT nie sú výškovo nastaviteľné,  nesprávna svietivosť dataprojektora, zlá kalibrácia a pod.
Aj napriek uvedeným nedostatkom IT je ich prínos pre vyučovací proces oveľa väčší, a preto by sa práca s nimi mala stať bežnou súčasťou vyučovania v našich školách.

10:30 - 10:45 krátka prestávka na občerstvenie
10:45-12:00 Práca s interaktívnou tabuľou, tvorba vlastného predvádzacieho zošita
Aktivita lektora - praktická ukážka práce s IT a softvérom, tvorba učebnej pomôcky na vyučovanie SJL - predvádzacieho zošita v ActivStudiu:
https://docs.google.com/file/d/0B-0k_C-J4JW0dHhXb1VYV3ZqUkU/edit (Z6)
Softvér ActivStudio
Spolu s IT Promethean bol dodaný pedagogický softvér ActivStudio, ktorý umožňuje  pripraviť si materiály na vyučovaciu hodinu jednoducho a rýchlo. Aj my budeme pracovať s týmto softvérom. Jeho výhoda oproti napríklad PowerPointu spočíva v tom, že obsahuje množstvo interaktívnych nástrojov, ktoré si neskôr predstavíme. Práca s ActivStudiom je jednoduchá, pretože pracovné prostredie je podobné ako v bežne používaných programoch, akými sú Skicár či LogoMotion.
Základným pracovným priestorom je tzv. Predvádzací zošit (PZ), podobne ako v Skicári papier. Pomocou interaktívnych nástrojov vytvárame obsah nášho pracovného zošita. Výhodou práce v ActivStudiu je to, že aj keď sa jedná o špecifický softvér, ktoré sú u jednotlivých IT rôzne, dá sa predvádzací zošit exportovať do iných často používaných formátov akými sú napr. DOC, PPT, ktoré sú súčasťou kancelárskeho balíka Microsoft Office. Stručne si predstavíme pracovné prostredie  ActivStudia, popíšeme si hlavný panel nástrojov a pokročilé nástroje.

Interaktívne nástroje ActivStudia





Hlavný panel nástrojov sa zobrazí vždy po spustení programu. Obsahuje základné nástroje ako sú pero, guma, zvýrazňovač a iné. Podrobnejšie si predstavíme len tie nástroje, s ktorými budeme ďalej pracovať:

  • Hlavná ponuka – vyvoláme základné funkcie ActivStudia: otvoriť a uložiť predvádzací zošit (PZ), sklad nástrojov, nápoveda, export do iných formátov.
  • Predvádzací zošit  - zobrazuje/skrýva otvorený predvádzací zošit.
  • Vytvoriť anotácie na ploche - umožňuje písať poznámky a komentáre do akýchkoľvek aplikácií.

  • Hrúbka pera umožňuje nastaviť  a meniť šírku pera, zvýrazňovača a gumy podľa potreby.
  • Paleta farieb  – umožňuje nám vybrať si farbu pera/zvýrazňovača, a tiež namiešať si vlastný odtieň.
  • Pracovné nástroje  – vyberieme si najvhodnejší nástroj, s ktorým chceme pracovať:
  • Výber obtiahnutím -  kliknutím si označíme objekt, s ktorým budeme pracovať – môžeme ho presúvať po stránke, otáčať, meniť jeho veľkosť.
  • Pero – umožňuje písanie a kreslenie, jeden z najpoužívanejších nástrojov.
  • Zvýrazňovač – kreslí priesvitne cez  texty, anotácie, zvýrazňuje.
  • Guma – odstraňuje chyby, ktoré sme urobili  tak, že ich prekryje bielou vrstvou.
  • Text – nástroj pre vkladanie nadpisov a  písanie textu.
  • Vymazať – slúži na odoberanie objektov  z aktuálnej stránky PZ.
  • Späť/znovu – vráti poslednú úpravu.
  • Clona – postupné odkrývanie/zakrývanie plochy, využijeme ju najčastejšie pri testoch.
  • Reflektor – pomocou kruhového/štvorcového reflektora odkrývame/zakrývame časť obrazovky ako s clonou.
  • Fotoaparát – používa sa na zachytenie obrazu plochy, ktorý možno uložiť do knižnice prostriedkov.
  • Nástroj vyplniť – vyfarbovanie  uzavretých plôch, napr. pozadia stránky alebo geometrických tvarov.
Tlačidlo Pokročilé nástroje zobrazí ďalšie nástroje, s ktorými môžeme pracovať. Veľmi užitočné nástroje pre výučbu matematiky sú pravítko, kružidlo, uhlomer, kocky, tvorca zlomkov, kalkulačka a mriežka. Pri výučbe jazykov budeme používať plávajúcu klávesnicu, webový prehliadač, nahrávanie PZ  a hodiny.
Knižnica prostriedkov – je bohatým zdrojom prostriedkov, nachádza sa v nej 14 000 objektov, ktoré sú rozdelené podľa kategórií, napr. pozadia, obrázky, zvuky, videá a pod. Do knižnice si môžeme pridať aj vlastné prostriedky (kopírovaním alebo pomocou fotoaparátu).
Aktivita frekventantov: vo dvojiciach si vyskúšajú prakticky prácu s IT  a všetkými nástrojmi ActivStudia. Potom budú pracovať na PC - každý vytvorí vlastnú učebnú pomôcku na vyučovanie slovenského jazyka, inšpirovať sa môže námetmi v učebnici.

12:00-12:30 Obedňajšia prestávka

12:30- 14:00 Druhý blok školenia LMS Moodle, Prezentácia, PRAAT

3.5 LMS MOODLE na hodinách slovenského jazyka a literatúry

Ciele:
     1. získať informácie o systéme MOODLE,
     2. prakticky ukázať, ako systém MOODLE môže fungovať v praxi,
     3. vytvoriť úlohy, ktoré sa dajú  riešiť v MOODLE.
    12:30 – 14:00
Aktivita lektora: Rozhovor o tom, či frekventanti poznajú systém MOODLE, či ho používajú a
akým spôsobom. Prezentácia (info : čo je MOODLE).
Aktivita frekventantov: Samoštúdium: výhody MOODLE str.84-85.
Aktivita frekventantov: Hlasovanie http://goo.gl/bhhYQ  Ktoré tri výhody systému MOODLE považujete za najdôležitejšie? Po hlasovaní lektor vyhodnotí aktivitu.
Aktivita frekventantov: Prihlásia sa na portál Web slovenčina http://slovencina.zemk.com/ Frekventanti si pozrú na ľavej strane Menu, na pravej strane sa prihlásia : používateľské meno: student1, heslo tiež student1. Prezrú si kurzy
Aktivita lektora: Výklad 3.5.5 Testovanie v kurze s podporou prezentácie alebo priamo v systéme MOODLE.
Aktivita frekventantov: Úloha str.94
Aktivita lektora: Výklad 3.5.6 Práca so slovníkom s podporou prezentácie alebo priamo v systéme MOODLE.
Aktivita frekventantov: Úloha str.95
Aktivita lektora: Výklad 3.5.7 Chat; 3.5.8 Ďalšie moduly systému Moodle.
Aktivita frekventantov: Hlasovanie http://goo.gl/DU7t6  (Najvhodnejšia aktivita v systéme Moodle+krátke zdôvodnenie) Po hlasovaní lektor vyhodnotí aktivitu.
13:45-14:00 - prestávka (kopírovanie fotografií zo školenia na portál)
Aktivita lektora: Výklad:
Čo je to PRAAT a ako ho využívať na hodinách slovenského jazyka?
PRAAT je na internete voľne dostupný fonetický program, ktorý umožňuje vizuálne zobrazeni reči. Program bol vyvinutý holandskými fonetikmi pre analýzu hovorenej reči. My však na vyučovaní využijeme len základné funkcie tohto programu, aby sme našim žiakom priblížili reč aj vizuálne. Spájaním viacerých zmyslov vždy vedieme žiaka k lepšiemu pochopeniu učiva.
Na konkrétnych úlohách si přiblížíme program PRAAT. Poďme krok po kroku.

  1. stiahneme si voľne dostupný program pre Windows:

 
3. Pre pomalšie počítače si nainštaljeme verziu pre 32-bitovú editáciu, pre rýchlejšie počítače (výkonnejšia pamäť RAM) 64-bitovú editáciu.


4. Po stustení programu cez praat.exe sa nám objavia dve základné okná.
   Ľavé slúži ako mixážny pult, pravé je náhľadové, v ňom vidíme vizualizáciu
hovoreného. Ak máme nahrávku reči z rádia, televízie, nahrávacieho štúdia (bez hudobných podmazov), otvoríme si súbor v ľavom okne.
5. V ľavom okne sa nám po otvorení konkrtneho súboru otvára aj mixážny pult, ktorý nám onúka viacero možností. Len pre zobrazenie oscilogramu využívame voľbu DRAW.

 

6. Ak však chceme so zvukovými sekvenciami pracovat, pracujeme cez ikonku View and Edit. Prostredníctvom práce s myškou si vyznačujeme v oscilograme úseky – vety, slová, slabiky, ktoré si označujeme a môžme si ich ukladať osobitne cez File/Extrakt select sound a v okne Praat Objects premenujeme (Rename). Takýmto spôsobom môžme pracovať vo viacerých oknách a porovnávať jednotlivé úseky výpovede, alebo aj nahrávky od rôznych respondentov, toho istého textu a pod.



Okrem iného môžme v editačnom okne sledovať rôzne suprasegmentálne javy – intenzita, melódia, zvučnost, dôraz, pauza a pod. – to už však by sme odporúčali pre učiteľov stredných škôl.

Aktivita frekventantov: 

Pripravte úlohy pre svojich žiakov, v ktorých by ste vedeli využiť na vyučovaní program PRAAT.

Napr.:
Žiaci častokrát nerozumejú rozdeleniu hlások na samohlásky a spoluhlásky. Kto to a kedy vymyslel takéto triedenie? Alebo prečo sa spoluhlásky delia na znelé a neznelé? Preto by bolo zaujímavé, keby sme so žiakmi spravili rôzne nahrávky jednotlivých spoluhlások, samohlások, dvojholások, ktoré by sme prostredníctvo programu PRAAT mohli porovnávať. Žiaci si môžu predstavit, že sú vedci, ktorí skúmajú jazyk, reč neznámeho kmeňa a skúmajú jednotlivé zvuky. Na základe porovnavania jednotlivých hlások ich postupne rozdelíme do troch množín: SPOLUHLÁSKY (oscilogram ukazuje malú rezonanci), SAMOHLÁSKY (oscilogram ukazuje veľkú rezonanci), DVOJHLÁSKY (oscilogram ukazuje väčšiu rezonanci, zvučnost v druhej časti grafu)
Potom môžme pristúpiť k podrobnejšiemu skúmaniu so žiakmi. Vezmeme si spoluhlásky a opoť porovnávaním oscilogramov zistíme, že niektoré sú zvučnejšie a niektoré menej, rozdelíme ich teda dvoch množín: ZNELÉ a NEZNELÉ.
Žiakom postupne môžme zadávať ďalšie úlohy (napr.: práca v skupinkách):
Aký je rozdiel medzi dlhou samohláskou a krátkou?
Ako vznikli slabiky? Kde sa v slove vlk, rum, tak  nachádza vrchol zvučnosti?
Čo je to slabika? Prečo sú tieto slová vlk, rum, tak  zároveň slabiky?
Ako vzniká spodobovanie? Ktorá hláska sa prispôsobuje ktorej? A prečo?

13:45-14:00 - prestávka, kopírovanie fotografií zo školenia na portál

14:00-15:30 Záverečné hlasovanie

Aktivita frekventantov

Frekventanti elektronicky zhodnotia školenie hlasovaním cez Google formulár, ktorý obsahuje tieto otázky:
1.   Aký ste mali pocit z dnešného školenia: veľmi dobrý, dobrý, neutrálny, zlý, 
veľmi zlý
2.   Dnešné školenie mi dalo:  veľa, skôr viac ako menej, skôr menej ako viac, málo
3.   Slovné hodnotenie - najdôležitejšia myšlienka
4.   Čomu ste najmenej rozumeli, alebo čo by ste potrebovali viac vysvetliť?
5.  Otázka, čo by ste sa spýtali?

Dotazník nájdete tu: http://goo.gl/iSOQP

Aktivita lektora - vyhodnotenie hlasovania, zodpovedanie otázok

15:20 - 15:30 Vypnutie počítačov a digitálnej techniky
15:30 Koniec školenia a odchod frekventantov
15:30-15:45 Odovzdanie miestnosti a odchod lektora

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára